آیا تاكنون نگران لوس شدن كودكتان شده‌اید؟ آیا زمانی كه به دفعات و از روی علاقه او را می‌بوسید و یا هر زمان كه گریه كرد فورا به سمت او می‌روید نگران این موضوع شده‌اید؟

 

86494254_XS

دكتر علی صادقیان، متخصص كودكان می گوید:
«لوس شدن بدین معناست كه با وجود سخت گیری در مورد رفتار كودك از سوی والدین، او از خود راضی و لجوج بار بیاید.»
 
وقتی كودك یك سالگی را پشت سر می گذارد، كم كم خود را فردی كوچك اما با خواسته های مخصوص به خود می بیند و حال زمانی است كه مادر كمی سخت گیر شود، البته چنانچه نمی خواهد كودكش بعدها لوس و ننر شود. «ثبات گفتاری و رفتاری مادر در این سن برای كودك بسیار مهم است» حال باید دید چگونه می شود فهمید چه رفتاری نشانگر مهر و محبت والدین بوده و چه رفتاری سبب لوس شدن او می شود و حد و مرز این دو نوع رفتار كجاست.
 

از بدو تولد تا شش ماهگی

 ۱) گریه كردن:
خیالتان راحت باشد، كودك در این سن حتی نمی داند فردی جدای از شماست. مادر فرزندی ۵ ماهه می گوید: «مادرم هر بار كه كودك را بغل می كنم، می گوید بچه را با این كار لوس و پرتوقع بار می آوری!» اما به واقع چنین نیست. وقتی كودكتان گریه می كند نمی خواهد شما را كنترل یا خسته كند. او فقط از چیزی ناراحت است و گریه تنها روشی است كه او می تواند به وسیله آن شما را خبر كند. پاسخ به گریه او، خواه از گرسنگی باشد یا از جای خیس و یا آغوش گرم مادر و پدر را بخواهد سبب می شود او احساس امنیت كند. چنان چه او را با گریه اش تنها گذاشته و اعتنا نكنیم، صرفا بدخلق و به اصطلاح عامیانه نق نقو می شود.
 
۲) گرسنگی:
بیشتر مادران برنامه مشخصی برای غذای كودكشان دارند. مثلا هر چهار ساعت یك بار به او شیر می دهند نه زودتر. اما به گفته متخصصان، دادن شیر به او هر گاه كه می خواهد او را لوس نمی كند بلكه باید گفت شما به نیازهای او پاسخ می دهید.
 
۳) در آغوش گرفتن:
برخی اوقات به عنوان یك مادر جوان احساس می كنید كه نباید زیاد نوزاد را بغل كنید، چون ممكن است اصطلاحا بغلی شود. اما محققان بر این باورند كه تماس فیزیكی با كودك مانند در آغوش گرفتن و یا حمل كردنش، به او احساس آرامش و امنیت می بخشد.
 

شش تا ۱۲ ماهگی

در این سن كودك هنوز به محبت های بی دریغ والدین به ویژه مادر نیاز دارد اما در عین حال شروع به مطابقت خود با دیگر اعضای خانواده نیز می كند. اكنون تنظیم و اجرای یك برنامه روزانه و اعمال برخی محدودیت ها می تواند از بروز مشكلات رفتاری درآینده جلوگیری كند.
 
۱) وابستگی كودك:
در حدود نه ماهگی كودك شدیدا به مادر وابسته می شود زیرا او فهمیده كه شما فردی جدای از او هستید و می ترسد وقتی او را ترك می كنید دیگر بازنگردید! و بهترین راه برای رفع بهانه هایش، در آغوش گرفتن و بذل توجه فراوان است. وقتی به او اجازه می دهید این گونه به شما وابسته باشد این بدان معنا نیست كه او را لوس می كنید.
 
۲) برنامه روزانه را ثابت كنید:
ایجاد یك برنامه ثابت روزانه برای كودك در این سن پیشنهاد خوبی است. او را وادار كنید كه برای خوردن غذا، بازی و خواب وقت های خاصی داشته باشد. با این كار به او می فهمانید كه این شما هستید كه او را هدایت می كنید!
 
۳) كمك به كودك:
گاه والدین تمامی كارهای مربوط به كودك را انجام می دهند اما محققان معتقدند بعد از یك سالگی می توان پاره ای از فعالیت ها را به خود كودك سپرد و نظیر كفش پوشیدن، غذا خوردن با قاشق و یا حتی سرگرم كردن خودش.
 
۴) رشوه ندهید:
هدیه دادن پیاپی به كودك او را لوس نخواهد كرد. چیزی كه سبب لوس شدن او می شود دادن هدیه به او برای ترك یك عمل بد است. به گفته دكتر صادقیان، رشوه دادن فقط رفتار بد او را تقویت می كند. زیرا برای بار نخست او فقط می خواهد اما دفعات بعد برای به دست آوردنش، داد و قال به راه می اندازد! و با بروز چنین صحنه هایی، با بزرگتر شدنش، شما به مشكل برخواهید خورد بنابراین تسلیم نشوید. كودكتان به تدریج با مسایل به طور منطقی تر برخورد می كند.
 
 
منبع : روزنامه جوان