درد زايمان مداوم نيست. امکان دارد شما سی تا شصت ثانيه درد داشته باشيد و بعد از آن 2 دقيقه دردي نداشته باشيد. زايمان در بعضي از بانوان آسان و در بعضي ديگر سخت‌تر است. البته هيچ کدام بدون درد نيست و هيچ کس نمي تواند پيش‌بيني کند که زايمان شما درد دارد يا نه. اگر آرامشتان را حفظ کنيد و منظم و آهسته نفس بکشيد خيلي راحت‌تر مي توانيد انقباضات را تحمل کنيد. دم و بازدم از راه دهان به شما کمک مي‌کند که نفس‌هاي سبک، کم عمق و سريع‌تري بکشيد. در این پست درباره روش‌هاي تسكين درد زايمان صحبت می کنیم، قسمت دوم این مطلب در اینجا آورده شده است.

 

تسكين درد زايمان

روش‌هايی برای تسكين درد زايمان :

روش‌هاي زيادي براي تسکين درد زايمان طبيعي وجود دارد. ماما يا پزشکتان مي تواند در اين باره اطلاعات با ارزشي در اختيارتان بگذارد. بنابراين قبل از زايمان در اين مورد با آنها مشورت کنيد و سطح آگاهيتان را بالا ببريد.‌ترس و اضطراب و فشارهاي عصبي نه تنها کاري از پيش نمي برد بلکه تصور اشتباهي از درد زايمان در شما ايجاد مي کند و اين باعث مي شود شما نسبت به آن آسيب پذيرتر شويد. پس اول بايد با اضطرابتان مقابله کنيد. براي اين کار مي توانيد از همسرتان و پزشک معالج کمک بگيريد. اما روشهايي وجود دارد که به شما کمک مي کند درد ناشي از زايمان را به حداقل برسانيد:

* يکي از اين راه‌ها، تمرينات تنفسي و افزايش قدرت تجسمي شماست. در کلاس‌هاي زايمان، الگوهاي خاصي به شما آموزش داده مي شود تا آنها را تمرين کنيد. مثلا يک ماهيچه را در نظر مي گيريد، آن را منقبض مي کنيد و بعد آن را رها مي کنيد. اين کار را چند بار انجام مي دهيد که ماهيچه تا حد امکان شل و آزاد شود. اين عمل موجب افزايش کنترل شما بر روي ماهيچه‌ها و از بين رفتن تنش شما مي گردد. روي قدرت تخيل و تجسم تان کار مي شود تا با تجسم اتفاقات خوب مثل داشتن يک زايمان راحت و به دنيا آوردن يک نوزاد زيبا و سالم، به آرامش برسيد. اگر پيش از اين، يوگا و هنرهاي رزمي کار کرده‌ايد، قبلاً در زمينه اين تمرينات تنفسي تجربه داشته‌ايد.

 

* گاهي هنگام زايمان يک عکس يا يک موسيقي آرام حال شما را خيلي بهتر مي کند.

 

* بعضي از بيمارستان‌ها اجازه مي دهند يکي از نزديکان و يا حتي همسرتان با شما به اتاق زايمان بيايند. حضور همسر در کنارتان به شما کمک مي کند تا راحت‌تر مراحل زايمان را پشت سر بگذاريد.

 

* وضعيت شما هم در کاهش درد مهم است. بايد جوري قرار بگيريد که به اندازه کافي راحت باشيد. بتوانيد جا به جا شويد، بنشينيد، زانو بزنيد، گاهي راه برويد و زماني بايستيد و اگر همسرتان در کنار شماست به او تکيه دهيد.

 

* تحرک داشتن تا حدود زيادي شما را آرام مي کند. اگر کمي قدم بزنيد اين احساس در شما ايجاد مي‌شود که همه چيز در کنترلتان است و بنابراين درد و نگراني شما کمتر و قابل تحمل‌تر مي شود.

 

* ماساژ هم در تسکين درد شما نقش مهمي دارد، موجب آرامش و شل شدن عضلاتتان مي شود و درد‌هاي ناشي از انقباضات را آرام‌تر مي کند. ماما يا هرکسي که کنار شماست مي تواند با ماساژ دادنتان درد شما را کمتر کند. چه بهتر که اين فرد همسر شما باشد چون اگر کسي که دوستش داريد شما را لمس کند، آرامشي در شما به وجود مي آيد که درد و اضطرابتان را تسکين مي دهد.

 

* ممکن است کمپرس آب گرم روي شکم يا کمر براي شما خوشايند باشد و درد شما را آرام‌تر کند. اين احتمال هم وجود دارد که شما کمپرس آب سرد را به آب گرم‌ ترجيح دهيد ولي در هر صورت بايد حواستان باشد پوست بدنتان در معرض مستقيم گرما يا سرما نباشد.

 

* استشمام رايحه‌هاى طبيعى چون عطر گل شمعدانى، اسطوخودوس، رز و شنيدن آواى قرآن و موسيقى، نيز از راههايي است که به بهبود دردهاي شما کمک مي کند.

 

* روش ديگر براي کاهش درد ناراحتي‌هاي زايمان آب درماني مي باشد. آب درماني مثل بقيه روشهايي که در آنها براي تسکين درد، از دارو استفاده نمي شود، به شما اين امکان را مي دهد تا در تمام مراحل زايمان هوشيار باشيد. آب با آرامشي که ايجاد مي کند باعث شل شدن عضلات، کاهش درد و اضطراب مي شود. اگر موقع شروع درد‌هاي زايمان به مدت طولاني در آب قرار بگيريد ممکن است روند زايمانتان کندتر شود. بنابراين بهتر است زمان دوش گرفتن تا شروع کامل دردهاي زايمان کوتاه باشد. در ضمن دماي آب هم خيلي مهم است. دماي بالاتر از دماي بدن، دماي بدن شما و در نتيجه دماي بدن کودک را افزايش مي دهد و ضربان قلب کودک را زياد مي کند. البته اگر مشکل خاصي داشته باشيد که به خاطر آن مجبور باشيد مدام تحت کنترل با دستگاه‌هاي الکتريکي باشيد و يا کيسه آبتان پاره شود و احتمال عفونت با باکتري‌هاي موجود در وان يا شير آب وجود داشته باشد نبايد داخل وان آب برويد. ولي دوش گرفتن اشکالي ندارد.

 

* علاوه بر روش‌هاي غير دارويي، چند روش دارويي هم براي کاهش درد و ناراحتي‌هاي مادر هنگام زايمان وجود دارد. شما مي توانيد براى انتخاب و استفاده از هريك از اين روش‌ها با ماما يا پزشکتان مشورت كنيد.
* امروزه روش زايمان در آب، بين مادران باردار در خارج از کشور طرفداران زيادي دارد. اين روش در ايران هم اجرا شده است ولي هنوز ناشناخته و غير معمول محسوب مي شود.

 

* اگر دوست داريد زايمان طبيعي بدون دردي داشته باشيد، مي توانيد از مسکن‌هاي مناسبي که در دسترس هستند و مصرف آنها براي شما و کودکتان کوچکترين ضرري ندارد، استفاده کنيد. البته فراموش نکنيد که نوع مسکن، زمان و شرايط خوردن آنها را تنها ماما يا پزشک شما تعيين مي کند. يکي از اين مسکن‌ها “انتونوکس” است که مخلوطي از اکسيژن و گاز اکسيد نيترو مي باشد و توسط ماسکي آن را استنشاق مي کنيد. دارو‌هاي ديگري هم هستند که به صورت عضلاني تزريق مي شوند و درد را تسکين مي‌دهند و ممکن است شما را کمي آرام و خواب آلود و بي‌حال کنند.

 

* روش‌هاي الکتريکي هم براي کاهش درد زايمان وجود دارد که اگر لازم باشد، برايتان به کار مي رود.

 

* گاهي اوقات از بي‌حسي موضعي استفاده مي شود. که حتما بايد توسط متخصص بيهوشي آموزش ديده در اين زمينه، انجام شود. البته قبلش بايد با ماما يا پزشکتان هماهنگ کنيد که آيا مي توانيد از اين روش استفاده کنيد يا نه. از شما خواسته مي شود به پهلو دراز بکشيد و مثل توپي حلقه بزنيد طوري که کمرتان گرد شود. سپس ماده بي حسي از راه نخاعتان تزريق مي شود. اين روش محدوديت‌هايي نيز دارد، در طول زايمان يا چند ساعت بعد از آن نمي توانيد از تخت بيرون بياييد، لازم است به شما سرم وصل شود و همين حرکات شما را محدود مي کند و نمي گذارد راحت باشيد.

 

منبع : هفت سیب