بچه دار نشدن بسیاری از زوج های نابارور بیش از یک علت مشخص دارد، به این دلیل ممکن است لازم باشد هم شما و هم همسرتان به صورت همزمان مورد بررسی و آزمایش قرار بگیرید تا علت ناباروری تان مشخص شود. در ادامه می توانید شایع ترین روش های تشخیص ناباروری در مردان را ببینید. 

 

work_fam_parents_baby

تشخیص ناباروری در مردان

1.معاینه فیزیکی عمومی و گرفتن تاریخچه پزشکی: این معاینه شامل بررسی ناحیه تناسلی و پرسیدن سوالاتی درباره تاریخچه خانوادگی است تا احتمال هرگونه زمینه ژنتیکی، آسیب یا جراحی که منجر به ناباروری شود، مورد بررسی قرار گیرد. در ضمن پزشک ممکن است سوالاتی در خصوص عادات جنسی تان از شما بپرسد.

2.آزمایش مایع منی: مایع منی که پس از انزال در ظرف مخصوص ریخته و به آزمایشگاه منتقل شده، از نظر شکل یا مورفولوژی، جنبش یا حرکت و سایر ويژگی‌های فیزیکی مورد ارزیابی قرار می گیرد. در ضمن تعداد اسپرم ها در این آزمایش مشخص می گردد تا معلوم شود آیا ناباروری ناشی از پایین بودن تعداد اسپرم هاست یا نه. در شرایطی که نتیجه این آزمایش طبیعی باشد، دکتر از خانم هم می خواهد که آزمایش های لازم برای تشخیص ناباروری را انجام دهد.

3.سونوگرافی اسکروتوم: این تست با امواج صوتی با فرکانس بالا انجام می شود تا احتمال انسداد در بیضه ها مورد بررسی قرار گیرد.

4.سونوگرافی از طریق مقعد: این روش به پزشک معالجتان اجازه می دهد تا وضعیت پروستات و احتمال انسداد در لوله های منی بر را بررسی کند.

5.تست هورمون: هورمون های تولید شده توسط غده هیپوفیز، هیپوتالاموس و بیضه ها نقش کلیدی در رشد جنسی و تولید اسپرم بازی می کند. بنابراین هر گونه اختلالات در سیستم های هورمونی ممکن است منجر به ناباروری شود. برای بررسی وضعیت این هورمون ها انجام یک آزمایش خون لازم است.

6.آزمایش ادرار پس از انزال: وجود اسپرم در ادرار می تواند نشانه انزال پس گرد باشد. یعنی وضعیتی که مایع منی بعد از انزال به جای خروج از بدن وارد مثانه شده و با ادرار مخلوط می شود.
 
7.آزمون های ژنتیکی: پایین بودن بیش از حد غلطت اسپرم می تواند ناشی از نوعی اختلال ژنتیکی باشد بنابراین انجام این آزمایش لازم است تا تغییرات ظریف کروموزوم Y بررسی شود.

8.بیوپسی بیضه: این آزمون شامل برداشتن نمونه از بیضه ها با یک سوزن مخصوص است. نتایج بیوپسی بیضه نشان می دهد که آیا وضعیت تولید اسپرم در بدن مرد طبیعی است یا نه.

درمان ناباروری در مردان

1. جراحی: اگر به عنوان مثال علت ناباروری مردانه بیماری مانند واریکوسل باشد، با جراحی و رفع این حالت می توان انسداد مجاری را برطرف کرد تا مشکل ناباروری برطرف شود.

2.درمان عفونت: درمان با آنتی بیوتیک ممکن است عفونت دستگاه تناسلی را درمان کند، اما همیشه برای درمان ناباروری جواب نمی دهد.

3.درمان مشکلات روابط جنسی: استفاده از دارو یا مشاوره می تواند به بهبود باروری در شرایطی مانند اختلال در نعوظ یا انزال زودرس کمک کند.

4.درمان هورمونی: این روش در صورت وجود اختلالات هورمونی مردانه توصیه می شود.

5.تلقیح مصنوعی با اسپرم اهداكننده

منبع: نی نی بان