خواص گشنیز برای سلامتی عبارت ست از درمان التهاب پوست، سطح کلسترول بالا، اسهال، زخم های دهان، آنمی و سوء هاضمه. گشنیز همچنین برای اختلالات قاعدگی، آبله، ورم ملتحمه، اختلالات پوستی و اختلالات قندخون و همچنین مراقبت از چشم بسیار مفید است.

گشنیز چیست؟

گشنیز گیاهی ست که در سراسر جهان بعنوان ادویه، طعم دهنده و تزئین غذاها استفاده میشود. نام علمی گشنیز Coriandrum sativum L است. برگ و میوه ی این گیاه عطر دلپذیر و مشخصی دارد و معمولا بصورت خام و یا خشک شده در آشپزی استفاده میشود.

ارزش تغذیه ای گشنیز

بسیاری از مردم نمیدانند که گشنیز مزایای بالقوه ی بسیاری برای سلامتی دارد و بیشتر آنها پس از تمام شدن غذایشان، گشنیزهای اطراف غذایشان را دور میریزند و فواید زیاد آن را از دست میدهند. گشنیز ۱۱ ترکیب ضروری و ۶ نوع اسید دارد (شامل اسید اسکوربیک که بیشتر بعنوان ویتامین C شناخته میشود) که هر کدام از آنها دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی هستند. بر طبق گفته ی پایگاه داده های تغذیه ی ملی، گشنیز حاوی مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، سدیم و همچنین ویتامینهایی مانند A,B,C و K است.

فوائد در طب سنتی

در طب سنتی نام آن کزبره بوده است طبیعت آن طبق نظرات متفاوت سرد وخشک، سرد و تر یا گرم و خشک است خواص آن شام قابض بودن است تسکین دهنده التهاب معده، مقوی معده، تخم گشنیز بند آورنده اسهال و کشنده کرم معده است غرغره آب آن در دهان جهت سوزش زبان مفید است همچنین گیاه اثر خواب آور، تسکین دهنده سردرد و سرگیجه است.
نکات رژیمی
اضافه کردن گشنیز یک راه عالی برای دادن عطر و طعم به غذاها، دسر و گلاسه یا نوشیدنی ها است بدون اینکه کالری، چربی یا سدیمی به آنها اضافه کرده باشید.
گشنیز یک گیاه منحصربفرد (به همراه نعنا و ریحان است) میباشد که دارای برگهای ظریفی است که بهتر است برای حفظ بو و بافت آن بصورت خام یا در مراحل پایانی پخت، به غذا اضافه شود.
گشنیز برای رشد و پرورش نسبتا آسان است، پس میتوان آن را در گلدانهای کوچک در پشت یک پنجره ی آفتابی رشد داد.
برای آماده سازی گشنیز فقط برگها را جدا کنید و آنها را با یک چاقوی تیز و به آرامی برش دهید تا بافت و عطر گیاه از بین نرود.
گشنیز بخوبی در بسیاری از غذاها بخصوص غذاهای مکزیکی یا تایلندی و بهمراه لوبیا، پنیر، تخم مرغ و ماهی سرو میشود. همچنین میتوان از گشنیز بعنوان چاشنی و تزیین در کنار سوپ و سالاد استفاده نمود.