مطمئنا اولین و بهترین هدیه‎ای که پدر و مادر می‎توانند برای تولد فرزندشان به او هدیه دهند، انتخاب نام زیبا است. نامی که روی کودک گذاشته می‎شود، تا آخر عمر همراه او خواهد بود و شخصیت فردی و اجتماعی او را تشکیل می‎دهد.

 

5

نامگذاری برای کودک به مرور زمان دچار تغییراتی شده است. در گذشته بیشتر اسامی انتخاب شده بیشتر از طبیعت، نمادهای آن، الهه‎ها و بزرگان قبیله سرچشمه می‎گرفت. به مرور، انتخاب اسم‎های بزرگان، نام آوران، پیشوایان مذهبی جای آن را گرفت. امروزه نیز طبق آمار سازمان ثبت احوال، بیشترین اسم‎های انتخابی برای فرزندان از نام‎های بزرگان دینی اقتباس می‎شود.

 

در سنت بزرگان و گذشتگان نامگذاری کودک بسیار محترم شمرده می‎شد و دارای رسوم خاصی بوده است.

رسم بر این بوده است که هم در زمان بارداری و هم تا هفت روز پس از تولد نوزاد، او را “محمد” می‎نامیدند. شب ششم روز تولد، اقوام و به خصوص بزرگان، برای انتخاب نام کودک دور هم جمع می‎شدند و به تبادل نظر می‎پرداختند. در برخی از خانواده‎ها، انتخاب اسم بر عهده یکی از بزرگان گذاشته می‎شد و نظر او، نظر نهایی بود. اگر در انتخاب اسم، به توافق نمی‎رسیدند، تفألی به قرآن و یا حافظ می‎زدند. اسم برگزیده شده را همراه تاریخ و ساعت تولد، در حاشیه قرآن و یا کتاب دیگری می‎نوشتند و ثبت می‎کردند.

 

به مرور زمان نظرات اقوام در انتخاب اسم کم رنگ‎تر شد، در حال حاضر پدر و مادر نقش تعیین کننده در انتخاب اسم دارند. نحوه انتخاب نیز کمی متفاوت‎تر از گذشته شده است، برخی ترجیح می‎دهند هماهنگی میان نام و نام خانوادگی باشد، برخی نامی را می‎پسندند که اقتباس از نام پدر و مادر داشته باشد؛ برخی برای انتخاب اسم فرزندانشان، هم آوایی با اسم دیگر فرزندان را ملاک قرار می‎دهند.

 

گاهی به مناسبت خاص یا بنا به درخواست یا وصیت بزرگان خانواده، نامی برای نوزاد در نظر گرفته می‎شود اما او را به اسم دیگری می‎خوانند که شهرت نام دارد و در شناسنامه ثبت نمی‎شود. بهتر است برای انتخاب اسم، نظرات دو خانواده را نیز جویا شوید. مراقب باشید انتخاب اسم فرزندتان، باعث کدورت خانوادگی نشود.

 

برای انتخاب اسم، چند نکته را باید مدنظر داشته باشید:

• نکته مهم، توجه به معنا و مفهوم اسم انتخابی است. دقت داشته باشید که اسم انتخابی شما دارای معنای نیکو باشد و فضیلت و خوبی را انتقال دهد. معنی آن نیز بهتر است قابل فهم برای شنونده باشد.

• اسم انتخابی باید آسان تلفظ شود. سخت و پیچیده نباشد. به تلفظ نام، در گویش‎های مختلف هم توجه داشته باشید.

• اگر نام خانوادگی شما، طولانی و چند بخشی است، بهتر است نام کوتاه و یک بخشی برای فرزندتان بگذارید.

• یک نام را برای فرزندتان انتخاب کنید. متفاوت بودن نام شناسنامه‎ای و نامی که در خانه به آن صدا زده می‎شود، در آینده فرزند را دچار مشکلات می‎کند. دقت داشته باشید که این نام تا آخر عمر همراه فرزندتان خواهد بود، پس اسمی را بگذارید که در بزرگی مایه شرمندگی او نشود.

• بهتر است از نام‎های مشترک بین دختر و پسر استفاده نکنید.

• اگر علاقه‎مند هستید اسم یکی از بزرگان و ائمه را هم روی فرزندتان بگذارید، می‎توانید از اسم‎های دو قسمتی استفاده کنید.

• این را فراموش نکنید که یکی از حقوق فرزند بر پدر و مادرش این است که نام زیبا برای او انتخاب کند و نهایت تلاشش را برای تربیت او بکند.

 

منبع: جامعه مجازی بانو