نی نی یاری، سلطانی نژاد: بسیاری از کودکان عادت هایی دارند که شاید برای خودشان و دیگران آزار دهنده باشد. در این مطلب به چند عادت رایج اشاره شده است.

عادت های فرزندان

4 مورد از عادت های فرزندان شما که رایج هستند:

جویدن ناخن

پیچیدن موها

بازی کردن با بینی

مکیدن انگشت

اگرچه این عادت ها ممکن است شما را اذیت کنند یا حتی نگران شوید اما سعی کنید آرام باشید. در بیشتر موارد، این عادت های فرزندان شما فقط در مراحلی از رشد اتفاق می افتند و نیازی به نگرانی نیست.

عادت چیست؟

عادت یک الگوی رفتاری است که تکرار می شود و کودک معمولاً بدون اینکه متوجه باشد این رفتار را انجام می دهد. اما با وجود اینکه کودکان متوجه این عادات خود نیستند، برای والدین ناراحت کننده است.

اگر دیدید فرزند شما یک دست خود را داخل دهان و دست دیگر را داخل موهایش کرده تعجب نکنید. عادت های رفتاری معمولاً با هم رخ می دهند. در ادامه رایج ترین عادت های فرزندان شما توضیح داده شده است.

جویدن ناخن

جویدن ناخن یکی از رایج ترین عادت های کودکی و نوجوانی است. 30 تا 60 درصد کودکان و نوجوانان یک یا چند ناخن خود را می جوند. حتی در بعضی موارد سر انگشتان را نیز می جوند. در فرزندان کم سن و سال تر دختران و پسران به یک میزان در معرض این عادت هستند، اما با افزایش سن پسران بیشتر این عادت را پیدا می کنند. 

پیچاندن موها 

این عادت بیشتر در دخترها دیده می شود. پیچاندن موها در سال های اول زندگی ممکن است با افزایش سن تبدیل به کشیدن مو شود. اما بیشتر بچه با بزرگتر شدن این عادت را ترک می کنند. می توان کمک کرد تا آن ها این عادت را ترک کنند. اما کمک به کودکان و نوجوانانی که عادت به کشیدن مو دارند سخت تر است. این کار ممکن است علامت افسردگی، اضطراب یا اختلال رفتاری باشد.

بازی با بینی

این عادت در کودکی شروع می شود و ممکن است در بزرگسالی هم ادامه پیدا کند.

مکیدن انگشتان

علاقه کودکان به مکیدن انگشت شصت به دوران نوزادی برمی گردد که تمایل به مکیدن انگشت شصت داشتند.بعضی کودکان بقیه انگشتان یا کل دست را وارد دهان خود می کنند. معمولاً کودکان بین 2 تا 4 سال انگشت خود را  می مکند. بسیاری از کودکان شصت خود را برای آرام شدن می مکند. اما مکیدن انگشت در سنین 4 تا 5 سالگی مشکلات دهان و دندان و عفونت انگشت یا حساسیت ایجاد می کند.

 

مقاله های مرتبط با این مقاله نیز در سایت قرار داده شده است. 

دلایل ایجاد یک عادت 

چگونه با عادات فرزندان برخورد کنیم؟

چه موقع دیگر عادت های فرزندان ما دیگر یک عادت نیستند؟