تحقیقات نشان داده استرس والدین مسری است. در این مطلب راههای جلوگیری از سرایت اضطراب به فرزندان آورده شده است.

شما والدین قرن ۲۱ هستید و در روز مشغله های زیادی دارید.فشارهایی که هر روز در هنگام انجام این کارها به شما وارد می شود نیز روی شما تاثیر می گذارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که استرس بین فرزندان و مراقبین آنها مسری است. یعنی حتی کودک ۱ ساله نیز به اضطراب مادر خود به شکل فیزیکی پاسخ می دهد. به طور مثال ضربان قلب او بالا می رود. حتی در یک مطالعه مشخص شده که اضطراب والدین روی چاقی فزرندان در جوانی تاثیرمی گذارد.

والدین چه کار می توانند انجام دهند؟ شما نمی توانید با خواندن یک ورد استرس را از خود دور کنید. بهترین کار استفاده از ابزاری برای مدیریت استرس است.مهمتر از همه این که این ابزار را باید به فرزندان خود نشان دهید.

فرزندان درک بسیار بالایی دارند. اگر به خوبی اضطراب خود را مدیریت کنید، آنها متوجه خواهند شد که این اضطراب شما نشان دهنده فاجعه نیست.

مثبت فکر کنید. بیشتر مردم با تکنیک های مدیریت استزس مانند تغذیه سالم، ورزش، مدیتیشن یا استراحت به موقع آشناهستند. مشکل اینجاست که آنها تا زمانی که با استرس مواجه نشده اند از این تکنیک ها استفاده نمی کنند. وقتی مغز درحالت استرس است، زمان مناسبی برای یادگیری تکنیک های جدید نیست. این کار مثل یادگیری رانندگی در طوفان است. هر روز حتی زمانی که همه چیز خوب پیش می رود، تکنیک های مقابله با استرس را تمرین کنید.با این کار الگوهای مکانیسم مقابله سالم را ایجاد می کنید و وقتی با استرس مواجه شوید ذهن به جای پاسخ های غلط مانند زیاد خوردن یا فرار از موقعیت از این عادت ها استفاده می کند.

مطالعات اخیر نشان می دهد که رسانه های اجتماعی با سطح استرس رابطه دارند. سعی کنید کمی از اینترنت و رسانه ها فاصله بگیرید. کمتر از تلویزیون استفاده کنید. در زمان هایی از روز ایمیل خود را چک نکنید و به تلفن پاسخ ندهید. رعایت این موارد تا حد زیادی سطح استرس را پایین می آورد.

علائم هشداردهنده استرس در کودکان :

در یک بررسی مشخص شده که ۲۰ درصد کودکان با استرس مداوم روبرو هستند. آیا فرزند شما از این دسته کودکان است؟

این سوالات را از خود بپرسید:

۱- آیا اخیراً  متوجه خستگی زیاد، تحریک پذیری، سردرد و دل درد در فرزندان شده اید؟

۲-  آیا فرزندتان به خوبی نمی خوابد یا شب ها از خواب می پرد؟

۳- آیا فرزندتان زیاد عصبانی می شود؟

همه اینها نشان دهنده استرس هستند.