شاید فرزندان شما بعضی غذاها را بخورند و بعضی غذاها را به اطراف پرت کنند. این فقط یک مرحله از رشد است. این مرحله چقدر طول می کشد؟ و شما در این مرحله چه باید کنید؟ در این مطلب در مورد بدغذایی کودکان مطالبی را می خوانید.

webmd_rf_photo_of_yellow_food

جواب این است که در این مرحله با فرزند خود دعوا نکنید و سعی نکنید آن ها را مجبور کنید که غذایی را که دوست ندارند بخورند. به آن ها اجازه دهید هر چه دوست دارند بخورند. در همین حین به آن ها غذاهای خوب مانند میوه،سبزیجات و غذاهای بچه ها را پیشنهاد دهید و به آن ها فشار نیاورید.

اگر فرزندتان سبزیجات نمی خورد به آن ها  گزینه های متنوعی بدهید

آیا فرزندتان از بعضی سبزیجات حتی قبل از اینکه آن ها را امتحان کرده باشد متنفر است؟ خیلی سبزیجات بوهای تند و مزه بدی ندارند. بعضی سبزیجات مخصوصاً وقتی پخته می شوند بو و مزه و ظاهر بدتری پیدا می کنند. سعی کنید گزینه های مختلفی در اختیار آنها قرار دهید. اگر از سبزیجات سبز خوششان نمی آید به آن ها سبزیجات نارنجی و قرمز بدهید. پنهان کردن سبزیجات در غذاها شاید در کوتاه مدت مناسب باشد اما برای طولانی مدت باعث نمی شود علاقه کودک به سبزیجات بیشتر شود.

چطور با کودک بدغذا برخورد کنیم - نی نی یاری

اگر فرزندتان مقدار زیادی مایعات مصرف می کند، مصرف مایعات را محدود کنید

آیا فرزندتان در طول روز مقدار زبادی شیر و آبمیوه می خورد و به همین علت اشتهای کمی دارد؟ برای کودکان بین ۱ تا ۶ سال مصرف آبمیوه را بین ۴ تا ۶ اونس در روز محدود کنید. یعنی بین یک و نیم تا سه ونیم فنجان آبمیوه در روز به او بدهید. از آبمیوه های شیرین اجتناب کنید. فرزند شما باید در روز دو تا دو و نیم فنجان شیر بخورد. فرزندان بالاتر از ۲ سال تا ۶ سال باید شیر کم چرب ۱ درصد مصرف کنند.

getty_rm_photo_of_boy_drinking_water

آیا فرزندتان بیش از حد شکر می خورد

آیا فرزندتان به مصرف شیرینی و شکلات علاقه زیادی دارد. آیا هنگام شام اول از همه دسر می خورد. برای کنترل علاقه زیاد فرزند به شیرینی از نکات زیر استفاده کنید:

از میان وعده هایی استفاده کنید که قند طبیعی دارند.(ماست کم چرب، میوه، کشمش)

شیرینی های زیادی در خانه نگه داری نکنید. اگر در خانه شیرینی نباشد او وسوسه نمی شود.

از شیرینی ها به عنوان جایزه و پاداش برای فرزندان استفاده نکنید

getty_rf_photo_of_child_eating_smore

آیا فرزندتان به اندازه کافی غذا می خورد؟

اگر فرزندتان فقط با خوردن کمی مرغ در روز زنده است شاید برایتان سوال باشد که آیا او به بیشتر از این نیز احتیاج دارد.  اگر او خیلی پرانرژی است و به خوبی درحال رشد است احتمالاً همه چیز خوب است. اگر فرزند شما در سن خودش به خوبی رشد نمی کند بهتر است با متخصص تغذیه مشورت کنید.

getty_rm_photo_of_child_looking_at_apple

وعده های غذایی را جذاب و شیرین کنید

می توان از فوت و فن های کوچک برای تشویق به خوردن بهتر استفاده کرد. مثلاً می توانید غذاها را در تکه های جالب برش دهید. می توانید هنگام غذا خوردن با یکدیگر در مورد موضوعات جالب صحبت کنید.

getty_rm_photo_of_children_eating

به بچه ها اجازه دهید در کار آشپزخانه کمک کنند

کودکانی در آماده شدن غذا کمک می کنند بیشتر به خوردن آن تمایل دارند. اجازه دهید فرزندتان در پوست کندن لوبیا،شستن کلم یا سایر کارهای غذا درست کردن کمک کند.

getty_rf_photo_of_child_peeling_cucumber

الگوی خوبی باشید

کودکان ، بزرگترهای خود را الگو قرار می دهند. آیا شما عادت های غذایی که دوست دارید فرزندتان داشته باشد را دارید؟  فرزندتان به شما نگاه می کند، کاری کنید که فرزندتان بداند شما به حرف خود عمل می کنید.

getty_rf_photo_of_family_at_dinner_table