تنگه‌ی چاهکوه قشم

جزیره زیبا و شگفت انگیز قشم ، پدیده های زمین شناسی حیرت انگیزی را در خود جای داده است ، که یکی از دیدنی ترین آنها تنگه چاهکوه است . این تنگه یا دره در فاصله هفتاد کیلومتری از شهر قشم و در نزدیکی روستایی به نام چاهوی شرقی قرار دارد و سالانه هزاران مسافر و گردشگر این فاصله را طی نموده و محو این همه غظمت و زیبایی می شوند . در این منطقه صخره های بزرگی را می بینید که دارای اشکالی غیر قابل تصور اند و گردشگران از لابه لای آن عبور کرده و گویی در سیاره ای دیگر قدم می زنند. دلیل اصلی نامگذاری این دره ، وجود چاه‌هایی است که قرن ها قدمت دارد و توسط بومیان و برای تامین آب مورد نیاز اهالی شهر ، حفر شده است .
دره چاهکوه در قیمت تور ارازن قشم سفر باتو حدود یکصد متر عمق دارد و در طی میلیون ها سال و توسط فرسایش سنگ‌های رسوبی پدید آمده است . حین عبور از میان دره از کنار صخره هایی بلند می گذرید و در میان راه بقدری باریک خواهد شد که به سختی میتوان از آن گذشت و تا جائیکه دیگر قادر با تماشای آسمان بالای سر خود نیز نخواهید بود . با حرکت به سمت جنوب دره مسیر دره باریک ‌تر خواهد شد و حس ماجراجویانه شما با ترس و وحشت همراه خواهد شد . بهتر است قبل از حرکت به این سمت ، با یک راهنمای راه بلد همراه شوید و حتما لباس و کفش راحت بپوشید و آب کافی همراه داشته باشید .

 

از قلعه پرتغالی ها تا دشت بوخو در جاذبه های دیدنی در جزیره شگفت انگیز قشم | نی نی یاری

 

غار خربس قشم

غار خربس از دیگر جاذبه های منحصر بفرد در جزیره قشم است که در فاصله پانزده کیلومتری از شهر قشم و در میان ارتفاعات خربس واقع شده است . این غار از پدیده‌های نادر زمین‌ شناسی است و باستان شناسان بر این باورند که این منطقه محل سکونت اقوام مختلف از جمله مادها بوده است . آثاری از معماری صخره‌ای در بخش‌های مختلف غار است که نشان از حضور مردمان کهن در این منطقه و دستکاریو در هر گوشه از غار شاهد حکاکی ها و نشانه هایی از حضور انسان ها خواهید بود. برخی محققان بر این باورند که این غار نیایشگاه پیروان آیین مهرپرستی و زرتشتی بوده و نیز استخوان مردگان نیز در این غار نگهداری می شده است .

قلعه‌ پرتغالی‌های

قلعه پرتغالی ها از دیگر جاذبه های دیدنی در قشم است که یادگار سالها اشغال و استعمار پرتغالی هاست . گفتنی است بخش‌ هایی از جزایر خلیج فارس سالها تحت تصرف پرتغالی ها بود و آنها از راههای آب به بازرگانی میان هند و اروپا می پرداختند . قلعه پرتغالی ها در ضلع شمالی جزیره‌ قشم و در نزدیکی بندر لافت قرار دارد ، که تماشای آن خالی از لطف نیست . این قلعه با استفاده از سنگ‌های آهکی و گچی ساخته شده و در ساخت آن از ملاط ساروج محلی استفاده شده است . در این قلعه‌ انبارهایی را می بینید که برای نگهداری اسلحه و مهمات بوده و در کنار آن مقر فرماندهی ، زندان ، کلیسا ، سربازخانه و آب انبار بوده است .

دشت بوخو

این دشت زیبا و سرسبز محل زندگی و زیستگاه گونه های متنوعی از جانداران است که به خصوص در فصول سرد سال ، یکدست سبز و زیباست . کوه بوخو در میان این دشت قرار دارد و ارتفاع آن سیصد و پنجاه متر است که بلندترین قله‌ در جزیره‌ی قشم است . خرگوش‌ ها ، آهوها و روباه‌ها از ساکنان همیشگی این دشت هستند که تماشای آنها جالب خواهد بود . در این منطقه فروشندگانی را می بینید که عسل‌های طبیعی و خالص را برای فروش گذاشته اند ، پس حتما مقداری از آن را بعنوان سوغاتی تهیه کنید .

غار نمکدان

غار نمکدان یکی زیباترین جاذبه های جزیره قشم است که بعنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان شناخته شده است . این غار در فاصله یکصد کیلومتری از شهر قشم قرار دارد و تاکنون شش کیلومتر از مسیر آن شناسایی شده است . با ورود به این غار شاهد مناظری زیبا و حیرت آور خواهید بود که مشابه آن را ندیده اید . سقف غار با قندیل‌های بلورین نمکی پوشیده شده و در کف غار نیز همواره جریانی از آب و جاری است . داخل غار و به خصوص اعماق آن بسیار تاریک است و برای رفتن تماشای بهتر استالاکتیت‌های بلورین ، به چراغ قوه‌ای نیاز دارید . جالب است بدانید که نمک‌های غار نیز خاصیت درمانی دارند و برخی مقداری آن را با خود به سوغات می برند و جریان آبی که از دل کوه نمکدان خارج می‌شود ، پس از حل کردن نمک‌ ،‌ به صورت چشمه‌ در دامنه‌ی کوه می‌جوشد و با ریختن به گودال مجاور ، وارد یک حوضچه‌ی طبیعی سفید رنگ و زیبا می شود . اما بهتر است قبل از حرکت به این سمت با یک راهنمای باتجربه مشورت کنید و تجهیزات کافی به همراه داشته باشید .