از قدیم تا به امروز مادران نقش مهمی در تربیت فرزندان خود ایفا می‌کنند، به همین دلیل نیاز به بسترهای مناسبی نظیر کارگاه‌‎های مادر و کودک به وفور احساس می‌شود. کارگاه مادر و کودک به والدین از جمله مادران کمک می‌کند تا بتوانند ارتباط بهتری با فرزندان خود برقرار کنند. البته ناگفته نماند که چنین کارگاه‌هایی تنها برای والدین کم تجربه یا جوان نیست و مادران با هر سنی می‌توانند در آن شرکت کنند تا بتوانند به خوبی با فرزندان خود در ارتباط باشند. معمولا کارگاه مادر و کودک برای هر گروه سنی برگزار می‌شود و این موضوع به موسسه و مرکز ارائه‌دهنده خدمات ارتباط دارد. چنین کارگاه‌هایی انواع مختلفی دارد که در ادامه در مورد کارگاه مادر و کودک چیست؟ اهداف و مزایای آن‌ها توضیح داده می‌شود.

کارگاه مادر و کودک چیست؟

کارگاه مادر و کودک چیست؟ این کارگاه به دنبال ایجاد فضایی مناسب برای برقراری ارتباط قوی‌تر بین مادر و کودک است که امروزه در بسیاری از مهدکودک‌ها، کلینیک‌های روانشناسی، مراکز تخصصی مرتبط با پرورش کودک عرضه می‌شود. این کارگاه‌ها به مادران کمک می‌کنند که در پرورش و تربیت فرزندان خود از یک سبک صحیح و بی نقص استفاده کنند. در کارگاه‌های مادر و کودک بازی‌هایی تدوین شده که هر کدام از آن‌ها به نوعی مهارت کودک را پرورش می‌دهند. تمرکز اصلی اکثر کارگاه‌های مادر و کودک بر تقویت ۴ مهارت اصلی از جمله تجارب حسی، هیجانات مثبت، افزایش ظرفیت هوش کودک و تقویت تعامل مثبت با مادر می‌باشد.

بهترین کارگاه مادر و کودک در شمال تهران

مجموعه‌های مختلفی در ایران وجود دارند که در زمینه مادر و کودک فعالیت می‌کنند که یکی از این مجموعه‌ها بالونیا است. خانه بازی بالونیا (https://ballooniakids.com) یکی از بهترین مجموعه‌های واقع در تهران می‌باشد که در شمال این شهر قرار گرفته است. از مزیت‌های کارگاه‌های مادر و کودک این مجموعه می‌توان به برگزاری کلاس‌های مادر و کودک در فضای باز اشاره کرد. برگزاری کلاس در فضای باز باعث ایجاد تنوع در کودک می‌شود. هدف از کارگاه‌های مجموعه بالونیا افزایش مهارت تمرکز و توجه در کودک می‌باشد. کودک می‌تواند مهارت حل مسئله و هماهنگی چشم و دست را به خوبی فراگیرد زیرا این مجموعه در این زمینه به صورت حرفه‌ای به کودکان آموزش می‌دهد. برای اطلاع از ساعت ها و سانس های کلاس ها و شرکت در کارگاه مادر و کودک بالونیا وارد لینک زیر شوید:

https://ballooniakids.com/mom-and-child-workshop/

آموزش در کارگاه مادر و کودک بالونیا

اهداف کارگاه مادر و کودک چیست؟‌

هدف از کلاس مادر و کودک برقراری ارتباط مثبت و عمیق‌تر بین مادر و کودک است. علاوه بر این، هدف از چنین کارگاه‌هایی این است که انعطاف‌پذیری روانی کودک افزایش پیدا کند و مهارت‌های اجتماعی والدین و کودک بهبود پیدا کند. از طرفی والدین بتوانند در موقعیت‌های متفاوت واکنش‌های بهتری داشته باشند و بر قابلیت‌های آن‌ها افزوده شود. علاوه بر ایجاد ارتباط موثر با مادر، کارگاه‌های مادر و کودک با طراحی بازی‌های متنوع کمک می‌کنند کودک مهارت‌های مختلفی در زمینه‌های افزایش صبر و تحمل، برطرف شدن ترس از محیط‌های بسته، افزایش قدرت حل مسئله، افزایش دقت و تمرکز، تقویت مهارت‌های کلامی و برقراری ارتباط با کودکان دیگر بدون پرخاشگری به دست آورد.

مزایای کارگاه مادر و کودک چیست؟

همانطور که در این مقاله در مبحث «کارگاه مادر و کودک چیست؟» توضیح داده شد، برگزاری و شرکت در کارگاه‌های مادر و کودک مزایای زیادی به همراه دارد که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌شود:

برقراری ارتباط قوی‌تر و عمیق‌تر با کودک

یکی از مزیت‌های کارگاه مادر و کودک برقراری ارتباط قوی‌تر و عمیق‌تر بین مادر و کودک است. از آنجایی که کودک بیشتر وقت خود را در کنار والدین سپری می‌کند بنابراین باید ارتباط قوی و بهتری با آن‌ها داشته باشد و برگزاری چنین کارگاه‌هایی می‌تواند به این موضوع کمک کند. دیگر نیاز نیست مادر ساعت‌های زیادی را به تعامل با کودک بپردازد و تنها در بازه زمانی کوتاهی می‌تواند ارتباط سازنده و موثری با کودک خود داشته باشد.

حمایت از مادران

در کارگاه مادر و کودک هر مادر می‌تواند با افراد دیگری در ارتباط باشد و از چالش‌های زندگی آن‌ها در مقابل فرزندان خود آگاه شود. بنابراین مادر احساس می‌کند تنها نیست و افراد دیگری نیز چالش‌هایی همانند او دارند و این موضوع باعث آرامش بیشتر مادر می‌شود.

کلاس مادر و کودک

ایجاد یک برنامه زمانی هفتگی

از آنجایی که چنین کارگاه‌هایی به صورت هفتگی برگزار می‌شود، بنابراین به صورت یک روتین درآمده و کودک احساس آرامش درونی بیشتری دارد. از طرفی از اینکه در کنار مادر خود با کودکان دیگر در ارتباط است حس خوشایندی دارد.

چرا باید در این کلاس‌ها شرکت کنید؟

مادران زیادی هستند که می‌خواهند با فرزندان خود تعامل بیشتری داشته باشند ولی ممکن است به دلیل عدم تجربه کافی ندانند که چگونه می‌توانند این کار را انجام دهند یا اینکه وقت کافی نداشته باشند، این دسته از افراد با شرکت در این کلاس‌ها در بازه زمانی کوتاهی می‌توانند به صورت هفتگی به یک نظم خاصی برسند و با توجه به بازی‌ها و شیوه‌هایی که توسط اساتید این کلاس‌ها ارائه می‌شوند به هدف خود یعنی تعامل بیشتر با کودک بپردازند. از طرف دیگر کسب مهارت‌های مختلف از جمله مهارت ارتباط با کودکان دیگر، کنترل هیجانات، توانایی حل مسئله و … برای مادران مهم است و دوست دارند فرزندشان در این زمینه‌ها مهارت کافی را به دست آورد، بنابراین توصیه می‌شود که این دسته از مادران حتما در کلاس‌های مادر و کودک شرکت کنند.

جمع بندی

امروزه از آنجایی که کودک بیشتر با والدین خود مخصوصا مادر در ارتباط است، بنابراین باید به دنبال راه‌حلی برای تعامل موثر بین این دو نفر بود. به همین دلیل موسسات خصوصی، مهدکودک‌ها و … کارگاه‌ها وکلاس‌هایی به نام کلاس مادر و کودک ایجاد کردند که در این فضا به تعامل و آموزش‌های ارتباطی بین مادر و کودک پرداخته می‌شود. مجموعه بالونیا از مجموعه‌های معتبری است که در این زمینه فعالیت می‌کند، اگر قصد شرکت در کارگاه‌های این مجموعه را دارید می‌توانید با مسئولین این مجموعه تماس بگیرید و از ساعت‌های کلاس و کارگاه‌ها مطلع شوید.