شاید شما هم بارها واژه «سبک یادگیری» را در توصیف نحوه یادگیری کودک شنیده باشید. کودکان از روش‌های مختلفی یاد می‌گیرند؛ به عنوان مثال، یک کودک از نظر بصری بهتر یاد می‌گیرد، در حالی که دیگری ممکن است از طریق حرکت عملکرد بهتری داشته باشد. اینکه به کودکان برچسب بزنیم که تنها از یک سبک یادگیری خاص پیروی کنند، روشی اشتباه است. یکی از راه‌حل‌های عالی برای اینکه بفهمید کودک شما به چه روشی یاد می‌گیرد، استفاده از «تست هوش گاردنر برای کودکان» است. اینکه این مزایای استفاده از این تست چیست و انواع آن کدامند، مواردی هستند که در ادامه این مطلب به آن‌ها خواهیم. پس با ما همراه باشید.

مزایای تست هوش گاردنر برای کودکان چیست؟

انجام تست هوش گاردنر برای کودکان مزایای زیادی به دنبال دارد. کشف هوش‌های چندگانه در کودکان از سنین پایین به والدین این امکان را می‌دهد که فرزندانشان را تشویق کنند تا مسیری را که به طور طبیعی برای آن‌ها بهتر است پیش بگیرند و به آن‌ها اجازه دهند زندگی شادتر و معنادارتری داشته باشند. کودکان با آگاهی از هوش خود ممکن است مسیر شغلی آینده را کشف کنند و حتی از سنین جوانی در آن کار برتری داشته باشند؛ به جای به اشتباه شغل آینده خود را از طریق آزمون و خطا پشت سر بگذارند و باعث اتلاف وقت و از دست دادن تمرکز شوند.

عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس زمانی که آن‌ها در معرض فعالیت‌های مختلف مرتبط با هوش‌های چندگانه قرار می‌گیرند می‌توانند تقویت شوند. کودکان مختلف نقاط قوت منحصربه‌فرد خود را دارند و کشف و پرورش کودکان بر اساس نقاط قوت آن‌ها از طریق انجام تست هوش گاردنر برای کودکان، اعتمادبه‌نفس آن‌ها را بهبود می‌بخشد، درک می‌کنند که در کجای جهان قرار دارند و پتانسیل آن‌ها را به حداکثر می‌رساند.

معلمان و والدین نیز با  انجام تست گاردنر کودکان و آگاهی از نقاط قوت دانش آموزان می‌توانند به سرعت روش منحصربه‌فرد یادگیری کودکان را شناسایی کنند.

اما شاید از خود بپرسید هوش گاردنر چیست و چه اهمیتی دارد؟

نظریه هوش چندگانه گاردنر چست؟

هوارد گاردنر برای اولین بار نظریه هوش‌های چندگانه را در یکی از کتاب‌هایش Frames of Mind: Theory of Multiple Intelligences در سال ۱۹۸۳ مطرح کرد. در این کتاب او توضیح می‌دهد که هوش انسان دارای ابعاد متعددی است که باید آن‌ها را شناخت و توسعه داد. به طور کلی آنچه گاردنر می‌گوید این است که هر فرد روش متفاوتی برای یادگیری و درک جهان دارد.

یکی از نکات مهمی که گاردنر در نظریه‌اش مطرح می‌کند این است که «همه ما می‌توانیم جهان را از طریق زبان، تحلیل منطقی-ریاضی، بازنمایی فضایی، تفکر موسیقایی، ساختن چیزها یا کمک گرفتن از بدن برای حل مسائل، درک افراد دیگر و درک خودمان بشناسیم.»

تست هوش گاردنر برای کودکان به شما کمک می‌کند میزان وجود هریک از این هوش‌ها را در فرزند خود مورد بررسی قرار دهید.

انواع هوش گاردنر

هوش‌های ۹ گانه هوارد گاردنر برای استعدادیابی کودکان عبارت‌اند از: هوش موسیقیایی، هوش دیداری فضایی، هوش کلامی زبانی، هوش منطقی ریاضی، هوش بدنی حرکتی، هوش میان فردی، هوش درون فردی، هوش طبیعت‌گرا و هوش وجودی. فرزند شما ممکن است در یک یا چند مورد از این زمینه‌ها تسلط داشته باشد یا به آن‌ها علاقه‌مند باشد؛ بنابراین آگاهی از این موضوع برای ساختن آینده آن‌ها ضروری است. در ادامه انواع هوش‌هایی که در تست هوش گاردنر برای کودکان اندازه‌گیری می‌شوند به‌صورت مختصر معرفی شده‌اند.

۱-    هوش دیداری فضایی

یکی از هوش هایی مهم که در تست گاردنر کودکان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد هوش دیداری فضایی است. در این نوع هوش، کودکان می‌توانند بدون نیاز به کمک دیگران عناصر فضایی مختلف را بکشند یا بسازند. کودکان دارای هوش دیداری فضایی، معمولا از طریق تصاویر بهتر یاد می‌گیرند.

۲-   هوش طبیعت‌گرا

طبیعت‌گراها عاشق فضای باز و همه چیزهایی هستند که دنیای بیولوژیکی ارائه می‌دهد. کودکانی که در تست هوش گاردنر امتیاز هوش طبیعت‌گرای بالایی کسب می‌کنند، در همه موقعیت‌هایی که با طبیعت ارتباط دارد، عملکرد خوبی ارائه می‌دهند. دانشمندان، زیست شناسان و پزشکان همگی دارای هوش طبیعت‌گرای بالایی هستند.

۳-  هوش میان فردی

یکی دیگر از هوش‌هایی که در تست گاردنر برای کودکان ارزیابی می‌شود، هوش میان فردی است. کودکان دارای هوش میان فردی در فعالیت‌ها، پروژه‌ها و تکالیف گروهی برتر هستند و در درک احساسات نیز تبحر دارند. این نوع هوش بین چهره‌های سرشناس، معلم‌ها، مشاوران، روانشناسان و دیگر افرادی که باید با دیگران سروکار داشته باشند بالاست.

۴-   هوش درون فردی

آن‌هایی که امتیاز هوش درون فردی بالایی در تست هوش گاردنر برای کودکان به دست می‌آورند، دارای توانایی درون اندیشی و خودآگاهی هستند و می‌توانند نقاط ضعف و قوت و احساساتشان را تشخیص بدهند. کودکان دارای هوش درون فردی می‌دانند که در موقعیت‌های مختلف چگونه واکنش نشان بدهند و در مورد کارهایی که انجام می‌دهند فکر می‌کنند.

۵-   هوش موسیقیایی

هوش موسیقیایی یکی از هوش‌های مورد ارزیابی در تست هوش گاردنر برای کودکان است. آهنگسازها، خوانندگان و نوازندگان افرادی هستند که هوش موسیقیایی بالایی دارند. با معرفی آهنگ‌ها و قافیه‌ها برای یادگیری موضوعات جدید، می‌توانید فرزندتان را برای کشف هوش موسیقایی‌اش تقویت کنید.

۶-   هوش بدنی حرکتی

کودکانی که در تست هوش چندگانه گاردنر، امتیاز هوش بدنی حرکتی بالایی به دست می‌آورند، در انجام کارهای فیزیکی عالی هستند. علاوه بر این، کودکان دارای هوش بدنی حرکتی، تسلط زیادی بر حرکات بدنشان دارند و از این حرکات برای بیان منظور و احساساتشان استفاده می‌کنند. توانایی حفظ تعادل، آگاهی از وضعیت بدن و سرعت بالا در انجام کارهای بدنی، همگی نشان‌دهنده وجود این نوع هوش در کودکان است. بازیگران تئاتر، هنرمندان، صنعت‌گران، ورزشکاران، رقصنده‌ها و جراحان دارای هوش بدنی حرکتی بالایی هستند.

۷-   هوش منطقی ریاضی

هوش منطقی ریاضی یکی دیگر از انواع هوش ها در تست هوش گاردنر برای کودکان است. کودکان دارای این نوع هوش، قابلیت‌هایی همچون حل مسئله، یادگیری از طریق اعداد و استدلال منطقی دارند. آن‌ها به بازی‌های استراتژیک و پازل بسیار علاقه‌مند هستند.

۸-  هوش کلامی زبانی

کودکانی که به طور طبیعی شوخ، هنرمند و خلاق هستند، هوش کلامی زبانی قوی دارند. این کودکان می‌توانند مطالب را به راحتی حفظ کنند و هر کلمه را در زمان مناسب خودش بکار ببرند. علاوه بر این، می‌توانند در آینده به نویسنده‌های خوبی تبدیل شوند.

۹-   هوش وجودی

هوش وجودی یا همان هوش هستی‌گرا یکی دیگر از انواع تست هوش گاردنر برای کودکان است و شامل تمایلاتی است که باعث می‌شود کودک به جستجو و طرح سوال در مورد خودش، خدا و جهان هستی بپردازد و تلاش کند جواب‌های مناسبی برای سوالاتش پیدا کند.

چگونه هوش چندگانه را در کودکان پرورش دهیم؟

بسیار مهم است که فرصت‌هایی را برای کودکان فراهم کنیم تا بتوانند مهارت‌هایشان را بشناسند و آن‌ها را توسعه دهند. یکی از این فرصت‌ها، امتحان کردن فعالیت‌های مختلف است تا کودک بفهمد که می‌خواهد بر اساس کدام هوش رشد کند. راه دیگر انجام تست هوش گاردنر برای کودکان است.

در ادامه چند نمونه از فعالیت‌ها برای تقویت هر هوش آورده شده است:

تقویت هوش بدنی حرکتی در کودکان

  • کلاس‌های تئاتر یا بازیگری
  • بازی با بلوک‌های ساختمانی یا لگو
  • طراحی وسایل یا طراحی لباس

تقویت هوش میان فردی در کودکان

  • کار گروهی روی یک پروژه
  • آموزش یا راهنمایی دیگر دانش آموزان
  • بازی کردن با عروسک‌ها برای ابراز وجود

تقویت هوش درون فردی در کودکان

  • روزنامه‌نگاری یا وبلاگ نویسی
  • درست کردن اسکرپ بوک
  • تعیین هدف و راه‌های رسیدن به آن‌ها

تقویت هوش کلامی زبانی در کودکان

  • داستان‌سرایی
  • شعرخوانی
  • پیوستن به یک تیم مناظره

تقویت هوش منطقی ریاضی در کودکان

  • بازی‌های ریاضی مانند مونوپولی
  • انجام آزمایشات
  • کد نویسی

تقویت هوش موسیقیایی در کودکان

  • نوشتن اشعار خود
  • گوش دادن به ژانرهای مختلف موسیقی
  • ساز زدن

تقویت هوش طبیعت‌گرا در کودکان

  • مراقبت از یک گیاه یا حیوان
  • شرکت در طرح‌های بازیافت و پاکسازی محیط
  • تحقیق در مورد گیاهان یا حیوانات

تقویت هوش دیداری فضایی در کودکان

  • عکاسی
  • استفاده از نرم‌افزار واقعیت مجازی
  • مطالعه نقشه‌ها برای اتصال یک مکان

انجام تست هوش گاردنر برای کودکان در سایت بازی بوک

وب‌سایت بازی بوک مجموعه‌ای هدفمند است تا والدین و مربیان را نسبت به بررسی تمام ابعاد تربیتی، سلامت جسمی و روحی، توسعه خلاقیت، هوش مالی، کشف استعدادهای نهفته کودکان و اطمینان از قرار گرفتن در مسیر رشد و شکوفایی فرزندان متناسب با هوش و علاقه آن‌ها آگاه کند. برای این منظور، تست هوش گاردنر را رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. با انجام این تست همراه با کودک، می‌توانید بفهمید کدام هوش در او غالب است.

علاوه بر این، با مطالعه تحلیل تست گاردنرکودکان در سایت بازی بوک می‌توانید ویژگی‌های هوش غالب آن‌ها و مشاغل مرتبط با آن هوش را بشناسید. اطلاع از هوش غالب و ویژگی‌های آن، به شما کمک می‌کند بتوانید نسبت به نقاط قوت و ضعف کودک خود آگاه شوید. این آگاهی می‌تواند تاثیر زیادی در انتخاب رشته و شغل آینده او داشته باشد.